Julpyntat, ähum

Jag har satt upp en lite julgran här på innegården i affären. Man gör det redan 8 december här, för det är jungfru Marias dag, fråga mig inte varför, men så är det i alla fall. Fot till granen saknades så det fick bli en avskuren 1,5 liters cola-flaska med småsten i och uppmurat runt om. Jag satte upp den i tisdags, den klarade sig i två dagar, men idag har det blåst lite och den har ramlat två ggr. Hittar jag en fot att köpa någonstans vore det trevligt. Granen har bara utsmyckningar på framsidan, för annars hade det sett hemskt fattigt ut och ingen ska ju se på den nakna baksidan ändå, och en liten stjärna i toppen som envisas med att hamna på sniskan hela tiden. För övrigt kändes det lustigt att klä julgran i 30-35 graders värme.
Maten här är inte så "julig" (varken julskinka eller kalkon); man brukar äta asado på juldagen och kall buffé på julaftonskvällen. Däremot är det mycket choklad och nötter och sånt juligt, fast det är varmt. Turrón och pan dulce. 
Det brukar börja firas vid 22-tiden på julafton (typ då kalaset är över i Sverige); tomten kommer vid midnatt. Men Cata & Milton fattar ju att han kommer tidigare till Sverige eftersom han bor på Nordpolen. Därefter fortsätter man med musik och dans hela familjen tillsammans, de äldsta och de yngsta kanske somnar och drar sig tillbaka; julen jag firade här åkte vi från festen vid 4-tiden. Vi får väl se om det blir längre i år...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0