Tallar och mossa och lite lingon

Imorse på bussen så slog det mig vad konstigt det är att man tycker bäst om det man är van (och uppvuxen) med, även om det kanske är sämre egentligen. Som den svenska naturen till exempel, jag tycker faktiskt mest om den, och dess dofter, fast den varken innehåller palmer eller apelsinträd, eller något annat exotiskt. Bara tallar och mossa och lite lingon. Och grådaskigt väder, nästan jämt. Det är väl konstigt?
Här blir jag faktiskt nästan alltid glad när det är mulet, bara för att det nästan aldrig händer! Här blir folk på jättedåligt humör när det är mulet! Vad spelar det för roll om man ändå är inne hela dagen? Klart man vill ha sol på semestern, men om man måste vara inne och jobba är det väl skönt att slippa längta ut... 
Svensken är kanske dyster och passar bättre i dystert väder. Det är ju så otacksamt att vara dyster i solsken.

Förresten så pratar folk mycket om väder här också, så jag börjar tro att det är ett missförstånd att det skulle vara svenskt. Som kanske beror på att folk BARA vågar prata om väder i Sverige. Här kan man prata väder med taxichaffören, men man kan lika gärna prata om politik eller att man inte vet vad man ska göra med sin bortskämda hustru och dotter. Till exempel.

Kommentarer
Postat av: Detregnarkonfetti

haha, gud vad intressant. det där med väder är ju i sig intressant, jag tror att det har att göra med att man är lite konventionell. det anses okej i ALLA sammanhang att prata om vädret och man kan då aldrig framstå som för konstig/personlig etc. Men det var intressant att det är okej att prata även om andra saker i argentina, saker som här skulle anses typ "framfusiga" (blä för sånt tråkbeteende).

och om vädret kan jag bara hålla med. jag tycker inte all sunshine är all great. men ibland saknar man uteserveringar och andra härligheter som solen tillåter. kram!

2009-03-19 @ 22:39:12
URL: http://detregnarkonfetti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0