Var är folk "minst lata"..?

Om någon vet så berätta för Bibi!
Hon verkar ha fått sin tes om att afrikaner (fortfarande) har arbetskultur motprövad. Vi tog en kille på praktik, han dök upp första dagen och andra dagen uteblev han - på grund av regn!! Det regnade för all del kraftigt, det gjorde det, men ja...
Helst skulle hon väl vilja ha kubaner anställda, men problemet där är ju att exilkubaner inte är de arbetsamma kubanerna och hon är ju inte beredd att skeppa över instrumenten till Kuba och starta livet där.

Annars har jag försökt få sagt att det kommer bli svårt att få tag i en au pair om det är 54 timmar/vecka på kontraktet (men jag tror inte att det togs in). Det är lika bra att inse att när man har kommit upp i en viss ålder, så är man visserligen klok och livserfaren, men man har liksom bestämt sig för vad man tycker om saker och ting. Man kan INTE lära gamla hästar sitta, som pappan i Vingar av glas säger med sådan bedårande (men förmodligen spelad, jag tycker ändå den låter fin) accent.
Mexikanskan blev det inget av med till sist. Igår fick jag ett lovande mail av en kanadensare, men jag tror att Bibi skrämde iväg henne med arbetstimmarna. Sedan är det heller inte så jobbigt som det låter, måste jag säga till hennes försvar, eftersom det kommer finnas utrymme för slapptid mitt på dagen och under de två timmar då Cata & Milton har engelskalektioner på eftermiddagarna. Men man måste nog både berätta om skyldigheter och rättigheter; göra så tydligt och klart som möjligt vad gäller arbetsuppgifter, krav och regler men också locka med vad man har att erbjuda för positivt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0